Bersediakah Murid Kita untuk Bahasa Mandarin


Jangan beli Gadget dari China Semua Menipu! itulah luahan seorang pengguna produk dari china di sebuah forum. Ia membuatkan aku ragu-ragu untuk membeli apa saja barangan dari China. Berikut dikongsikan sebahagian dari luahan mangsa yang tertipu itu.

Dulu aku ade beli hp buatan Cina, ada 3 jenis semuanya. Jenis pertama aku beli kira2 4tahun lalu. Masa first time aku tgk, perghhhh! Mmg mantop. Hp jenis pakai sentuh2 pakai jari, ade tv, kamera video. Cuma rm 400 je.Tapi pas beberapa bulan aku pakai, aku dapati hp tu ade kecacatan. Hp tu takde Bluetooth, infrared, pastu yg paling sedih, jenis bateri dia kalau rosak takde jual kat mana2 kedai. Jarang ade org jual. Terus aku jual hp tu kat kawan aku. Tak it berapa aku jual.
Hp yg kedua pulak jenis yg murah, cuma Rm 200 je. Nak tau apa jenama hp tu? Jenama hp tu Okia. Mana hilangnya huruf N? Sepatutnya jadi Nokia. Aku nekad beli murah sbb aku mula sedar pakai hp mhl2 pon takdemguna. First time aku tgk, perghhhhh! Mmg mantop. Hp kecik, ade warna, ade kamera, video. Tapi pas beberapa bulan aku pakai, aku dapati hp tu ade kecacatan. Hp tu ade video, tapi cuma boleh rekod  30 saat je. Kualiti video, perghhhh mmg sungguh menyedihkan. Kabur macam 240p, entah2 150p. Aku pikir hp tu rosak,rupa2nya memang hp tu boleh rekod 30 saat je. Aku dapat rasakan aku ditipu. Memori card cuma 150mb, takde jual kat mana2 kedai termasuk bateri. Kalau bateri rosak, terpaksa aku pergi Cina beli baru.

Walaubagaimanapun kita harus Berfikiran Positif, walaupun rata-rata mengatakan produk Mada in China tidak bagus, itu tidak mengapa. Bila dah tahu Barang tak bagus kita gunalah dengan lebih berhati-hati. Lagipun luahan Gadget dari China Semua Menipu ini ditulis pada 20-9-2012. Sekarang mungkin Produk dari China sudah bagus dan bertaraf 5 Bintang.

Apa yang lebih penting untuk Warga Pendidikan di Malaysia ialah, Apakah persedia kita dengan kehadiran 30 Ribu Tenaga pengajar dari China. Mungkin Kamus bahasa Malaysia – bahasa Mandarin akan dicetak lebih banyak untuk persediaan awal. Memetik kata-kata seoarang rakan, “Walaupun situasinya tidak sesuai, namun lebih baik ada dari tiada“. Lebih kurang sama dengan idiom inggeris yang berbunyi “Better late than Never..” Eh, sama ke..

Di Hari Keluarga Kementerian Pendidikan hari ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan Peranan warga Kementerian Pendidikan semakin penting berikutan penekanan terhadap pendidikan. Sesuatu yang diberikan keutamaan oleh kerajaan dari dahulu hingga hari ini. Menteri pendidikan memberi peringatan dan penegasan mengenai amanah dan tanggungjawab besar yang harus digalas dengan baik oleh warga kementerian untuk terus memartabatkan sistem pendidikan negara termasuk melaksanakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
Sebagai warga pendidik kita tidak boleh berhenti dari berusaha meningkatkan kualiti pendidikan. Sepertimana pengajaran bahasa Mandarin agar murid diberi peluang mempelajari bahasa ketiga. seperti yang diusahakan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pendidikan bersama pemimpin-pemimpin China semasa lawatannya ke negara itu baru-baru ini.

Bersediakah Murid Kita untuk Bahasa Mandarin

Mereka sudah memulakan jenteranya. Tekanan-tekanan pengenalan telah kedengaran, itu tandanya akan wujud Projek Baru yang baru tidak lama lagi. Beberapa Projek sebelum ini masih belum menampakan hasilnya. Mungkin itulah sebabnya Mereka gemar merencana projek jangka panjang dan hasilnya akan dapat dilihat 50 tahun akan datang, itu pun mungkin. Untuk melaksanakan satu dasar dan projek yang baru, pastinya akan menimbulkan pelbagai isu memandangkan rakyat juga mempunyai mata dan telinga. Mereka melihat dan mendengar sendiri hasil yang mendukacitakan.

Mereka Akan Turun Padang

Tidak lama lagi akan timbullah satu perkara yang akan ditimbulkan dari atas untuk memberi tekanan kepada kita. Arahan untuk mengatasinya akan diserahkan di peringkat bawah dan kita-kita yang menurut perintah akan bertungkus-lumus cuba menyelesaikannya. Ketika itu juga pemantauan munkin akan kerap dilakukan agar tekanan berlaku secara berterusan. Dalam masa sama juga pasti akan timbul  masalah-masalah yang kecil, namun pastinya pihak kementerian ketika itu amat bertegas dari biasa.
Seterusnya mereka melalui media massa, jelas menggambarkan yang masalah yang berlaku semakin serius dan seperti sukar diatasi. Peringkat tertinggi akan bermesyuarat dan sebahagian mereka terus memberi tekanan yang dalam masa yang sama menunjukkan yang mereka juga membantu kita-kita yang tidak henti-henti berusaha sejak isu dibangkitkan.

Mereka Sentiasa Meringankan Beban Kita

Akan tiba saatnya Mereka akan mengumumkan Dasar Baharu yang disertakan dengan modul yang dihantar ke sekolah-sekolah seluruh malaysia. Dasar baru itu adalah cara menagani isu yang membebani warga kita di seluruh Malaysia. Kita-kita seharusnya bersyukur kerana dasar yang diperkenalkan itu akan megurangkan bebanan kita. Mereka tersenyum kerana Projek Baru Mereka telah bermula. Kita-kita juga perlu tersenyum. Berikan tumpuan sepenuhnya pada murid kita sementara dalam tempoh senggang yang entah berapa lama. Sebelum Mereka memulakan Projek seterusnya.

Berikut ialah percubaan Translate dari Bahasa Melayu ke Chinese Simplified menggunakan Google Translate la

然而,我们应该积极思考,尽管平均说玛达产品在中国不好,也没关系。当我有一个好主意,我们使用的产品质量更谨慎。后来自中国的排放小工具全部傻瓜的写上20-9-2012 。现在,也许从产品中国一直很好, 5星。

Rán’ér, wǒmen yīnggāi jījí sīkǎo, jǐnguǎn píngjūn shuō mǎ dá chǎnpǐn zài zhōngguó bù hǎo, yě méiguānxì. Dāng wǒ yǒu yīgè hǎo zhǔyì, wǒmen shǐyòng de chǎnpǐn zhí liàng gèng jǐnshèn. Hòu láizì zhōngguó de páifàng xiǎo gōngjù quánbù shǎguā de xiě shàng 20-9-2012. Xiànzài, yěxǔ cóng chǎnpǐn zhōngguó yīzhí hěn hǎo, 5 xīng.


Source: Bersediakah Murid Kita untuk Bahasa Mandarin
Permalink: http://www.hootoh.my/2014/12/bersediakah-murid-kita-untuk-bahasa.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s